TOP > 古民家のジャンル > English > 古民家オーナーインタビューvol.5「長町遊楽庵びすた~り」(前半) Cominka Owner Interview vol.5 “Nagamachi yugakuan bistari”(1)

古民家オーナーインタビューvol.5
「長町遊楽庵びすた~り」(前半)
Cominka Owner Interview vol.5 “Nagamachi yugakuan bistari”(1)

English here.
「古民家びと企画」の古民家オーナーインタビュー第5弾は、仙台市内でコンサートや芝居も楽しめる古民家レストラン「長町遊楽庵びすた~り」代表の菊田さん。障害者支援施設として営業するこのレストランは、音響設備やスクリーンなどイベント向けの設備が充実し、年間約100本のイベントが開催される、ゆっくりでやさしい空気が包みこんでくれるレストランです。
 

生産者、料理人、食べる人のつながりを感じる体験

間口10m、奥行き100mの江戸時代の町割

私は、ずっと飲食の仕事をしています。最初は、宮城県内のリゾート地にあるホテルのレストランでフレンチや和などを経験したり、フロントや企画部の仕事もしたりしました。ちょうどバブルの後半で、経費がどんどん削られ、大事なものもどんどん削られていき、でも立ち向かわなければならないという苦しい状況でした。組織としても建て直しを図ることになっていました。
もうレストランはやりたくないと思っていたのですが、知り合いの社長さんから、新しくレストランをオープンするから手伝って欲しいと言われ、お手伝いすることにしました。そのレストランの近所には福祉施設があり、福祉関係の方々と出会う機会がありました。お客様として利用して頂いていたのです。

モダンに再生された外観

仕事の内容は、ホテルのレストランとは違っていました。ホテルでは、接客の楽しさや料理の華やかさなどはありましたが、そのレストランでは、食材を生産者の所まで仕入れに行ったりしました。レストランがそういう仕組みで成り立っていることが新しい発見でした。野菜を大切に育てている人がいて、それを使って料理をする人がいて、それを食べてくれる人がいる。そういう視点で考えた時、楽しいな、と感じました。つくる人の思いや情熱がそこにはありました。

 

スピードやインパクトではない「空気感」

ゆっくりでやさしい空気に包まれる店内

その後、ある有名料理店で料理部長を3年間やりました。効率やスピードが求められ、お客様からも高いレベルを求められました。食材の仕入れやリスク管理などの点でもすごく勉強になりました。立場的に、スタッフに対してスピードを求めざるを得ない状況になり、3年で5~6人辞めていきました。退職する頃には、ずっとレストランで仕事をしていきたいと思っていたのですが、流通の仕組みやスピード、インパクトだけで勝負するのではなく、長く続けられるやり方を考えるきっかけの1つになったかもしれません。
障害のある方々にレストランを利用して頂いていた時には、何か独特の「空気感」を感じていました。お店にいらっしゃるだけで、お客様も含め、お店全体がやさしくなるような感じです。私としても心地良かったですし、レストランとしても、そういう雰囲気は大事だなぁと。彼らがいることによって、こちらも生きてくる。彼らと一緒だったら、レストランとして、新しい表現ができるんじゃないかと思うようになりました。

 

新たな挑戦

年間約100本のイベントが開催される

そういう思いを抱きながら、1年半くらい、福祉施設で働きました。障害者の方は、自立性の高い人もいれば、毎日通うのが精一杯の人もいる。親御さんの思いもまちまちです。福祉の枠組みの中で、求められる事が様々だということですね。
外でチャレンジしたい、お給料をもらいたい、一人暮らしをしたいと言う障害者の方がたくさんいるのですが、勤めていた福祉施設では、その事がわかっていても出来ませんでした。福祉の助成金がどんどん減ってきて、新しい展開が求められる中で、飲食店をやることを提案しましたが、リスクが高いと理事会で却下されました。
そこで、リスクはあるけれど、新たな法人を立ち上げてやることにしたのです。
後半につづく>>

取材:早川欣哉(古民家びと)
翻訳:コミューナ・トランスレーション・デザイン有限責任事業組合

菊田俊彦さん

菊田俊彦さん
宮城県岩沼市生まれ。NPO法人ほっぷの森 理事、就労継続支援A型事業所「長町遊楽庵びすた〜り」代表。民間リゾートホテルにてレストラン・企画・営業など様々な職種を経験した後、有名料理店での料理部長をはじめ、長年、飲食業に携わる。障害者支援施設での経験をきっかけに新しいレストランの表現として、築120年の古民家をレストランとして再生。
〒982-0011
宮城県仙台市太白区長町3-7-1
TEL:022-352-7651  FAX:022-352-7652
「長町遊楽庵びすた〜り」のウェブサイト http://www.bistari-nagamachi.com/

 

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楓林(フウリン)中華料理
JR長町駅から徒歩1分。美味しくてボリューム満点な中華料理店。
お腹も心も満たされ、元気になれるお店です。
所在地:宮城県仙台市太白区長町5-12-15
電話:022-246-1914
定休日:水曜日 

びすた~りフードマーケット
地下鉄長町1丁目駅徒歩1分。
自分達で大切に作った野菜や県内産の農産物を中心に安全・安心の商品を販売しています。
所在地:宮城県仙台市太白区長町1-7-37
電話:022-738-7231
定休日:土・日・祝

ENGLISH

Cominka Owner Interview vol.5
“Nagamachi yugakuan bistari”(1)

The fifth episode of Cominka Owner Interview features Mr. Kikuta. He is a representative of a cominka restaurant Bistari, where people can enjoy not only food, but concerts and theatrical performances. This restaurant, run as a facility for the assistance of disabled people, hosts around 100 events per year and is fully equipped for the variety of facility (audio equipment, screen etc.). This restaurant embraces you in a relaxed and gentle atmosphere.

Feeling a connection between food producers, cooks and customers

I have always been in the food business. In the beginning I made experience with Japanese and French cuisine in the restaurant of a hotel in a resort area in Miyagi Prefecture. I also worked at the front office and in the planning division there. Being in the second half of the “bubble-economy” period, budget started to be reduced, as well as other important things. But it was a painful situation I had to fight against. The whole organization was planning restructuring.
I thought I had enough of working in a restaurant. However, one day I was told by one of my acquaintances, who was a manager, that he wanted help to start a new restaurant. So I decided to help him. In the neighborhood of that restaurant there was a welfare institution and there was also the chance to meet the people who worked in the welfare sector. They came to the restaurant as customers.
The work was much different from what I did at the hotel, where there were things like the pleasure of serving guests, and the flashiness of the food. At the restaurant, I did things like going to the producers’ to get the ingredients. The fact that restaurants actually stand upon such a system was a brand new discovery to me. There were people who carefully looked after the vegetables, then there were people who cooked those vegetables, and finally there were people who ate them. When I saw my new job from this point of view, I felt a pleasure in it. In that, there were the thought and the passion of people who create something.

Atmosphere rather than speed or impact.

After that, I worked for three years as a chief chef in a famous restaurant. Efficiency and speed were important, and I was required high standards from the customers. I learned a lot about the purchase of ingredients and also the management of risks. Being a chief, I could not help but ask the staff speed. In 3 years, five or six of them quit. Although I still wanted to go on working in a restaurant when I was to quit, perhaps that was the occasion for me to think that rather than pursuing logistics, speed and impact, I wanted to come up with a system of more sustainable restaurant.
At the time disabled people came to the restaurant I worked in, I felt a somehow particular atmosphere. Just for the fact that they came inside, It was like the whole place and its customers became gentler. I myself felt more comfortable, and also from the point of view of the restaurants itself, I think such an atmosphere was really important. Thanks to their presence, we were more ourselves. If I were with them, wouldn’t it be possible to express something new as a restaurant? – I started to think.

A new challenge

With such thoughts in mind, I worked at the welfare institution for one and a half years. Among the disabled people, some are quite independent, while some others were doing their best just to come there. How parents felt was all different as well. When you work in the welfare, you see, the things people ask for are different.
There were many people who wanted to challenge outside, they wanted an income, or a life on their own, but in the welfare institution I worked for, even though they were aware of it, they did not manage to do the things they wanted. The subsidies for welfare rapidly began to shrink and in search of new developments to our work, the proposal to start a restaurant came out: however, risks were high, and it was rejected by the institution board. Risks were high, but I decided to do it, by setting up a new organization.
Interview: Kinya Hayakawa
Translation: Communa Translation Design, LLP

Toshihiko Kikuta

Born in Iwanuma, Miyagi Prefecture. Board member of NPO “Hoppu no Mori” and representative of Bistari – center for the support to continuous employment type A. After working in the restaurant, planning, managing departments of a private hotel resort, he was appointed as the chief cook in a famous restaurant. With his experience in an institution for supporting disabled people as catalyst, he started a restaurant in a 120 year-old cominka as a new expression of food-business.
3-7-1, Nagamachi, Taihaku, Sendai, Miyagi, Japan 982-0011
TEL:+81-22-352-7651  FAX:+81-22-352-7652
Website of Bistari
http://www.bistari-nagamachi.com/

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